Page 30 - NEWSLETTER_21
P. 30

 ΑΡΘΡΟ
 ΟΥΡΟΛΟΓΙΑ
 ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
ΠΟΣΑ ΤΕΛΙΚΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΑΣ ΑΠΟ
ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ;
 30
E.O.E Newsletter | www.huanet.gr
 Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις αλλαγές που έχει προκαλέσει η έλευση και η ευρεία χρήση του διαδικτύου σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριό-
τητας, από τις απλές καθημερινές ασχολίες μέχρι τα πιο σύνθετα και περίπλοκα προβλήματα της επιστημονικής κοινότητας. Ή καινοτομία αυτή που έφερε το ίντερνετ έχει συγκριθεί από πολλούς με την επανάσταση που έφερε η ανακάλυψη της τυ- πογραφίας. Ή ιατρική επιστήμη και συγκεκριμένα η ουρολογία δεν θα μπορούσε να μην επηρεαστεί από την ευρεία χρήση όλων αυτών των σύγχρο- νων τεχνολογιών που περιλαμβάνουν ενημερω- τικές ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο και ιστολόγια συζητήσεων. Πως και πόσο χρησιμοποιούν τελικά οι ουρολογικοί ασθενείς την πληροφορία που αναζητούν διαδικτυακά;
Το 2019 οι ενεργοί χρήστες του διαδικτύου υπο- λογίζονταν σε πάνω από 4 δισεκατομμύρια, ενώ 2 δισεκατομμύρια άτομα παρακολουθούν κάθε μήνα βίντεο στο YοuTube και 300 εκατομμύρια χρήστες «τουιτάρουν» καθημερινά για προσωπικά και επαγ- γελματικά θέματα. Όσον αφορά τις διαδικτυακές ιατρικές πληροφορίες, το εκτενέστερα μελετημένο θέμα στην ουρολογία είναι αυτό του καρκίνου του προστάτη. Σύμφωνα με μελέτες, πάνω από το 90% των ασθενών με διάγνωση καρκίνου του προστάτη
θα αναζητήσουν στο ίντερνετ πληροφορίες για την πάθησή τους, ενώ περίπου το 30 % αυτών θα χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να πάρουν θεραπευτικές αποφάσεις. Ή χρήση εργα- λείων που προσφέρονται στους ερευνητές από τις μεγαλύτερες μηχανές αναζήτησης (όπως το Google Trends) μπορεί να μας δώσει σημαντικές πληροφο- ρίες για το πως μεταβάλλεται το ενδιαφέρον των χρηστών με την πάροδο του χρόνου και την έλευση νέων τεχνολογιών / οδηγιών. Για παράδειγμα, ο G.Cacciamani και οι συνεργάτες του μελετώντας τις αναζητήσεις για μεθόδους αντιμετώπισης του καρκίνου του προστάτη, βρήκαν ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι αναζητήσεις για την ενεργό παρακολούθηση (active surveillance) και την εστιακή θεραπεία (HIFU).
Ανεξάρτητα όμως από το τι αναζητούν οι χρήστες του διαδικτύου, το άλλο μεγάλο θέμα που εγείρεται είναι η ποιότητα της παρεχόμενης ιατρικής πλη- ροφορίας. Σε άρθρο δημοσιευμένο στο Current Urology το 2020, οι συγγραφείς μελέτησαν την αξιοπιστία της ενημέρωσης σχετικά με τον καρκίνο του προστάτη στις ιστοσελίδες που εμφανίζονται στην αναζήτηση του Google. Από τα site που με- λετήθηκαν τα μισά περίπου (48%) ήταν εμπορικές ιστοσελίδες, ενώ μόνο το 24% αφορούσε σε διαδι- κτυακούς ιστότοπους πανεπιστημίων ή ιατρικών κέντρων. Κατέληξαν στο συμπέρασμα πως ενώ
  






















































































   28   29   30   31   32